sobota, 27 grudnia 2014

Love story: Pavlos i Marie-Chantal





Książę Pavlos przyszedł na świat 20 maja 1967r. w Atenach jako drugie dziecko Króla Grecji, Konstantinosa II i duńskiej księżniczki Anne-Marie. Kiedy w Grecji obalono rządy monarchii, Pavlos przeprowadził się wraz z rodziną do Rzymu. Tam, Książę, jego starsza siostra Alexia i młodszy brat Nikolaos byli nauczani w domu przez greckiego nauczyciela.
Gdy Pavlos miał 6 lat, rodzina przeprowadziła się do Danii z powodu wielu porwań do jakich dochodziło w tym czasie we Włoszech. "Mieszkaliśmy z moją babcią, Królową Ingrid, w Kopenhadze. To był wspaniały rok"- wspomina dzisiaj.
Kiedy w 1974r. pojawiła się szansa na powrót do ojczyzny, Król nie wahał się- od razu przyleciał do Aten, gdzie jednak spotkało go rozczarowanie. Nowo wybrany premier, Constantine Karamanlis, postanowił przeprowadzić referendum. Grecy mieli zdecydować: chcą powrotu monarchii czy republiki? Niewielką ilością głosów obywatele wybrali drugą opcję, a Rodzina Królewska musiała ponownie udać się "na tułaczkę". Tym razem wybrali Londyn. Nic dziwnego- brytyjska monarchia zawsze była przyjaźnie nastawiona do greckiej. Mąż brytyjskiej królowej jest krewnym Konstantionosa, więc rodzina mogła się tu poczuć bezpiecznie.
Pavlos i jego rodzeństwo zostali posłani do greckiej szkoły. Szkolny przyjaciel Alexii wspomina po latach: "Pavlos był zawsze bardzo sentymentalnym, ale i trzeźwo myślącym chłopcem. Poważnie myślał o swoich przyszłych studiach, ale jednocześnie najbardziej cieszyło go, kiedy mógł wyjść i pograć z kolegami w tenis".



Pavlos ze swoim kuzynem, Felipe


Marie-Chantal Claire Miller urodziła się 17 września 1968r. w Londynie, dwa lata po swojej siostrze, Pii. Kiedy miała 18 miesięcy, jej rodzina przeprowadziła się do Hong Kongu, gdzie jakiś czas później na świat przyszła najmłodsza z sióstr, Alexandra. Ciągłe przeprowadzki, podróże, wyjazdy- tak wyglądało życie słynnych sióstr Miller. Dlaczego słynnych? Zacznijmy może od tego, że ich ojciec- Robert Warren Miller (weteran wojny w Korei) postanowił założyć imperium sklepów wolnocłowych. Sklepy Millera w krótkim czasie wybudowały się na całym świecie, a mężczyzna został milionerem.
"Jestem trój-kulturowym dzieckiem. Mam ojca- Amerykanina, matkę- Ekwadorkę, urodziłam się w Anglii, dorastałam w Hong Kongu, chodziłam do europejskich szkół"- mówiła później Marie-Chantal.
"W wieku 9 lat rodzice posłali mnie do szkoły z internatem w Szwajcarii do Le Rosey w Gstaad. Po pięciu latach przeprowadziliśmy się do Paryża i tam kontynuowałam edukację. Kiedy Pia skończyła szkołę, pojechałam z nią do Stanów i kontynuowałam naukę w Nowym Jorku. Dzięki temu w wieku 16 lat poznałam Andy'ego Warhola"- wspomina swoje dzieciństwo.
Rodzice Marie-Chantal dawali córkom wolny wybór w bardzo wielu kwestiach. W wieku 18 lat przyszła księżna mogła nawet wybrać własną religię. Robert był protestantem, jej matka, Chantal- katoliczką. Marie-Chantal wybrała katolicyzm, tak jak jej młodsza siostra- Alexandra i ochrzciła się w Katedrze św. Patryka w Nowym Jorku. Na przyjęciu zorganizowanym po chrzcinach, średnia siostra Miller poznała nowego współpracownika swojego ojca- Alecko Papamarkou. 

Marie-Chantal w wieku 10 lat

Istotna rola tego bankiera inwestycyjnego w życiu Następcy Tronu Grecji i córki amerykańskiego milionera rozpoczęła się w 1992r. Alecko znał dobrze Grecką Rodzinę Królewską. Był bliskim przyjacielem i doradcą Króla Pavlosa I, więc znał osobiście Króla i jego rodzinę. Pewnego dnia, pan Papamarkou został zaproszony na imprezę urodzinową Philipa Niarchosa- bogacza pochodzenia greckiego. Wiedział, że pojawi się na niej Pavlos i zauważył w tym świetną okazję do zapoznania go z młodziutką Marie-Chantal. W końcu miał już doświadczenie jako swatka- to dzięki niemu Pia Miller poznała i poślubiła Christophera Getty'ego.
Bo trzeba wiedzieć, że siostry Miller znane są chyba przede wszystkim z zawarcia bardzo korzystnych małżeństw. Najmłodsza, Alexandra, wyszła za mąż za Księcia Alexandra von Fürstenberga (syna projektantki i byłej szefowej Księżnej Tatiany, Diane von Fürstenberg). Małżeństwa obu sióstr zakończyły się jednak rozwodem.

"Alecko zaproponował mi, żebym mu towarzyszyła"- wspominała później Marie-Chantal. "Nie chciałam iść, bo wiedziałam, że w tym tkwi jakiś podstęp. Alecko od tygodni mówił mi, że zna idealną osobę dla mnie. Nie czułam się z tym zbyt komfortowo. Próbowałam się jakoś wykręcić, ale Alecko nigdy nie odbierał moich telefonów, a umówiliśmy się dopiero na lotnisku, więc chcąc, nie chcąc musiałam iść. Pożyczyłam od mamy granatowy kostium Chanel i wyglądałam jak milion dolarów".
Pavlos dokańcza historię: "Alecko nie tylko dopilnował, abyśmy znaleźli się oboje na tej samej imprezie, ale również posadził nas obok siebie".
"I tak to się zaczęło. To była miłość od pierwszego wejrzenia. Wiedziałam, że to jest osoba, którą poślubię", stwierdziła Marie-Chantal.
Pavlos również wspomina swoje pierwsze wrażenie: "Byłem oczarowany. Zmieniałem dziewczyny jak rękawiczki. Z jedną zrywałem i natychmiast wiązałem się z następną. Ale kiedy zobaczyłem Marie-Chantal, wiedziałem, że to jest to, czego szukałem. Alecko miał rację".

Pavlos oświadczył się Marie-Chantal na wyciągu narciarskim w Gstaad podczas przerwy świątecznej w 1994r. Zgodnie z tradycją, Pavlos formalnie poprosił rodziców Marie-Chantal o zgodę na zawarcie małżeństwa. Król Konstantinos i Królowa Anne-Marie oficjalnie ogłosili zaręczyny pary w Londynie w dniu 11 stycznia 1995r. W swoim komunikacie, Konstantinos dodał: "Jestem w siódmym niebie".

 
W tym samym tygodniu, jak zapowiedział Król, Pavlos i Marie-Chantal udali się do Fener w Stambule, gdzie zostali pobłogosławieni przez Ekumenicznego Patriarchę Bartłomieja I. Przed spotkaniem z patriarchą, Marie-Chantal ogłosiła, że postanowiła przejść z Katolickiego do Greckiego Kościoła Prawosławnego, do którego została przyjęta 22 maja 1995 r. Jej ojcem chrzestnym został Alecko Papamarkou . Podczas drugiego chrztu w jej życiu była obecna Grecka Rodzina Królewska i rodzina Miller.

Na organizatora ślubu została wybrana Lady Elizabeth Anson (kuzynka Królowej Elizabeth II). Na miejsce ceremonii wybrano Katedrę św. Zofii w londyńskiej dzielnicy Bayswater. Szybko ślub stał się najbardziej oczekiwanym wydarzeniem roku.
"Europejski książę poślubi amerykańską miliarderkę!", krzyczały nagłówki gazet we wszystkich czterech stronach świata, nie tylko w Grecji. Telewizja, radio i gazety prosiły o akredytację na imprezy i konferencje prasowe odbywające się dla mediów międzynarodowych. W lecie 1993r. rząd pozwolił na odwiedzenie Grecji przez Króla i jego rodzinę, ale szybko zostali zmuszeni do opuszczenia ojczyzny pod eskortą wojska. Powód: zwykli Grecy wyszli na powitanie Króla. Władze obawiały się gwałtownego wzrostu poparcia dla monarchii. Wkrótce potem rodzina została pozbawiona prywatnych własności, narodowości i anulowano ich paszporty. Jednak Grecy wykazali swoją lojalność- tysiące sympatyków wysyłało wiadomości do Pary Królewskiej i wielu zarezerwowało loty do Londynu, aby być z nimi w dniu 1 lipca. Kilku greckich członków parlamentu zgodziło się również wziąć udział w ślubie, mimo ostrzeżeń ze strony Papandreaou, że stracą swój status w Parlamencie. Mimo sprzeciwu ze strony rządu greckiego, coraz więcej znamienitych gości akceptowało zaproszenia. Swoją obecność potwierdziła Brytyjska Rodzina Królewska.. Nie mogło zabraknąć także sióstr Pary Królewskiej Grecji- Królowych Danii i Hiszpanii oraz członków ich rodzin. Duńska monarchini przybyła na pokładzie Danesborg, który został zacumowany na Tamizie. Późnej odbyło się tam przyjęcie na cześć pary młodej. Członkowie monarchii Szwecji, Belgii, Holandii, Luksemburga i Liechtensteinu także potwierdzili przybycie. Na liście zaproszonych nie zabrakło wygnanych władców z Bułgarii, Rumunii, Włoch i Jugosławii. Bliski Wschód był reprezentowany przez Króla Jordanii, Husseina i Królową Noor oraz Szacha Iranu Shaha Rezę II i jego żonę, Farah.

Rodzice panny młodej zorganizowali przyjęcie dla 1300 gości dwa dni przed ślubem. Odbyło się ono w Wortham Park, w rezydencji w Butter Palladian. Dwa olbrzymie namioty zostały wzniesione na terenie ogrodu. Przypominały one Partenon w Atenach i kontynuowały grecką tematykę. Wszystko zostało urządzone w kolorach niebieskich i bieli (narodowych barwach Grecji). Nie zapominajmy o spektakularnych fajerwerkach i tancerzach w greckich strojach narodowych. Mimo, że Królowa Elizabeth nie uczestniczyła w przyjęciu, jej mąż urodzony w Grecji, został zauważony jadąc sam na imprezę w Land Roverze. Książę Albert z Monako przyleciał na wspaniałe przyjęcie, ale niestety nie mógł uczestniczyć w ślubie w ostatnią sobotę, gdyż był potrzebny w domu podczas bardziej prywatnej ceremonii ślubnej młodszej siostry, Stéphanie, w Monte Carlo. Impreza trwała do 4-tej rano, kiedy to większość niestrudzonych, utytułowanych tancerzy cieszyła się śniadaniem z szampanem.


Ceremonia ślubna trwała ponad godzinę. W katedrze znalazło się ponad 450 gości. Pozostali (850), obserwowali wydarzenie przez satelitę w Hampton Court Palace. Ślub zgromadził pierwszy raz od 1947r. taką ilość koronowanych głów. 
Suknię ślubną zaprojektował Valentino. Jedwabna suknia w kolorze perły inkrustowanej kością słoniową zachwycała aplikacjami z róż i 4,5- metrowym trenem. Ponoć miała kosztować 225 tysięcy dolarów. Suknię szyło dwadzieścia pięć szwaczek przez cztery miesiące z dwunastu różnych rodzajów koronek.
Do dziś ślub Marie-Chantal i Pavlosa uważa się za najdroższy w historii. Mówi się również, że to właśnie Pavlos zapoczątkował modę na małżeństwa następców tronu z dziewczynami "z ludu".





Para doczekała się aż pięciorga dzieci: córki Marii-Olympii oraz czterech synów: Constantine'a Alexiosa, Achileasa-Andreasa, Odysseasa-Kimona i Aristidisa-Stavrosa.

3 komentarze:

  1. świetna notka i po raz kolejny historia wielkiej miłosci, piękne love story.super

    OdpowiedzUsuń
  2. czemu nie pokazuje się royal kids cz. 3?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ustawiając nowe etykiety przypadkowo opublikowałam "Royal kids- cz.3", czego absolutnie nie chciałam robić, bo nie jest jeszcze w pełni gotowa. No, ale w pamięci zostało, że ją opublikowałam :(

      Usuń

Publikując komentarz zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych, takich jak nazwa użytkownika czy adres e-mail, zgodnie z rozporządzeniem art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Dane te są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu oraz do celów statystycznych.