niedziela, 6 lutego 2022

Platynowy Jubileusz królowej Elizabeth

 Dzisiaj przypada niezwykły jubileusz - dokładnie 70. rocznica wstąpienia na tron Królowej Elizabeth, królowej Zjednoczonego Królestwa i 14 innych państw należących do Wspólnoty Narodów. Wiekopomny moment, bo nieprędko będziemy świadkami podobnego jubileuszu.




Królowa Elizabeth stała się dzisiaj pierwszym monarchą w brytyjskiej historii świętującym Platynowy Jubileusz panowania. Obecnie jest także najdłużej żyjącym i najdłużej panującym brytyjskim monarchą, najstarszą i najdłużej urzędującą głową państwa na świecie oraz najdłużej urzędującą w roli głowy państwa kobietą w historii. W rankingu najdłużej panujących monarchów w historii świata znajduje się obecnie na czwartym miejscu, ale jeśli dożyje końca tego roku "przeskoczy" na miejsce drugie. Dłużej od niej panowali tylko: książę Liechtensteinu Johann II (70 lat i 91 dni), król Tajlandii Bhumibol Adulyadej (70 lat i 126 dni) oraz król Francji Ludwik XIV (72 lata i 110 dni). Jeśli dożyje 28 maja 2024, ma szansę pobić rekord tego ostatniego.


Dzisiejszy jubileusz królowa obchodzi prywatnie z uwagi na fakt, że jest to równocześnie rocznica śmierci jej ojca, króla George'a VI, który zmarł we śnie w nocy z 5 na 6 lutego 1952. Jak napisała królowa w wydanym oświadczeniu, data ta, pomimo upływu tylu lat, wciąż przypomina jej utratę ojca. Większe uroczystości zostaną zorganizowane dopiero wiosną, a kulminację obchodów zaplanowano na pierwszy weekend czerwca, w dniach 2-5 czerwca:

2 czerwca (czwartek) - Trooping the Colour, czyli tradycyjna parada z okazji urodzin królowej, która nietypowo zostanie zorganizowana właśnie w czwartek, a nie jak zwykle w drugą sobotę czerwca. Później tego dnia zapalone zostaną także specjalne jubileuszowe latarnie (Platinum Jubilee Beacons), których w sumie będzie ponad 1500. Po raz pierwszy zostaną zapalone również w każdej ze stolic krajów należących do Wspólnoty Narodów.

3 czerwca (piątek) - nabożeństwo dziękczynne w Katedrze św. Pawła w Londynie.

4 czerwca (sobota) - wyścigi konne Derby na Epsom Downs z udziałem królowej i rodziny królewskiej. Wieczorem odbędzie się koncert "Platinum Party at the Palace" spod Pałacu Buckingham.

5 czerwca (niedziela) - Jubileuszowy Lunch (Big Jubilee Lunch), czyli imprezy uliczne dla lokalnych społeczności. Dzień i całe obchody zwieńczy specjalne widowisko - parada Platinum Jubilee Pageant, która dziesięć lat temu, przy okazji Diamentowego Jubileuszu panowania królowej, obejmowało paradę statków na Tamizie, a tym razem zostanie zorganizowana na ulicach Londynu.

Embed from Getty Images

Z okazji jubileuszu 4 lutego opublikowano zdjęcia oraz filmik nagrany w styczniu na zamku Windsor, kiedy królowa przeglądała kartki, listy i obrazki, które otrzymała od fanów, zarówno niedawno, jak i przy okazji poprzednich jubileuszy. Towarzyszył jej jeden z wiernych pupili, dorgi Candy, ale szybko się znudził ;)




5 lutego monarchini zorganizowała przyjęcie dla lokalnej społeczności w Sandringham House, gdzie jak zawsze spędza rocznicę swojego wstąpienia na tron. Zaproszeni zostali członkowie Women's Institute, emeryci mieszkający w Sandringham, przedstawiciele i osoby wspierane przez organizację West Norfolk Befriending, która walczy ze społeczną izolacją i wykluczeniem osób starszych, oraz przedstawiciele i dzieci wspierane przez Little Discoverers, która pomaga dzieciom z niepełnosprawnościami i ich rodzinom. Obecna była także Angela Wood, która jako studentka gotowania w 1953 roku stworzyła przepis na "kurczaka koronacyjnego", który był serwowany ponownie w czasie wczorajszego przyjęcia. Przepis powstał z okazji koronacji królowej w czerwcu 1953. Nie zabrakło również tortu, który królowa sama pokroiła (a właściwie tylko wbiła nóż).

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images



Wczoraj opublikowano również wiadomość od monarchini, które wzbudziło sporą sensację:
Jutro, 6 lutego, mija 70. rocznica mojego wstąpienia na tron ​​w 1952 roku. Jest to dzień, który nawet po 70 latach wciąż tak samo pamiętam jako śmierć mojego ojca, Króla George'a VI, jak na początku mojego panowania.

Embed from Getty Images

Obchodząc tę ​​rocznicę, z przyjemnością odnawiam Wam zobowiązanie, które złożyłam w 1947 roku, że moje życie zawsze będzie poświęcone Waszej służbie.  
Kiedy z nadzieją i optymizmem patrzę w przyszłość na rok mojego Platynowego Jubileuszu, przypomina mi się, za ile możemy być wdzięczni. Te ostatnie siedemdziesiąt lat to niezwykły postęp społeczny, technologiczny i kulturowy, który przyniósł nam wszystkim korzyści; i jestem przekonany, że przyszłość zaoferuje podobne możliwości nam, a zwłaszcza młodszym pokoleniom w Wielkiej Brytanii i całej Wspólnocie Narodów.

Embed from Getty Images

Mam szczęście, że moja rodzina wspierała mnie wytrwale i kochająco.
Zostałam pobłogosławiona partnerem, księciem Philipem, który chciał pełnić rolę małżonka i bezinteresownie się poświęcać w związku z tym. To rola, którą widziałam, jak pełniła moja matka za rządów mojego ojca.
Ta rocznica to także czas na refleksję  nad dobrą wolą okazywaną mi przez te lata przez ludzi wszystkich narodowości, wyznań i grup wiekowych w tym kraju i na całym świecie. Dziękuję wszystkim za wsparcie. Jestem dozgonnie wdzięczna i pokorna za lojalność i uczucie, którymi nadal mnie obdarzacie. A kiedy w odpowiednim czasie mój syn Charles zostanie królem, wiem, że obdarzycie jego i jego żonę Camillę takim samym wsparciem jakim obdarzyliście mnie; i jest moim szczerym życzeniem, aby kiedy nadejdzie ten czas, Camilla była znana jako Królowa Małżonka, kontynuując swoją lojalną służbę.
Nie mogąc się doczekać, aby dalej Wam służyć całym sercem, mam nadzieję, że ten Jubileusz zgromadzi rodziny i przyjaciół, sąsiadów i społeczności - po trudnych dla tak wielu z nas chwilach - aby wspólnie cieszyć się uroczystościami i zastanowić się nad pozytywnymi wydarzeniami w naszym codziennym życiu, które tak szczęśliwie zbiegły się z moim panowaniem.

Embed from Getty Images

Dzisiaj natomiast Pałac Buckingham opublikował kolejne zdjęcie oraz nagranie przedstawiające królową przeglądającą dokumenty państwowe, które codziennie są jej dostarczane w charakterystycznej czerwonej walizce, niezależnie od tego, gdzie aktualnie przebywa ani czy ma przerwę w oficjalnych obowiązkach. W ciągu 70 lat panowania otrzymała ich setki tysięcy. Obok niej na stoliku stoi zdjęcie jej ojca, króla George'a VI. Zwróćcie też uwagę na diamentowe broszki królowej w kształcie liści bluszczu, które otrzymała od matki, królowej Elizabeth, na swoje 21. urodziny.



Dzisiejszy jubileusz na blogu jest dosyć skromnie obchodzony - nie przygotowałam żadnego specjalnego postu - ale pozwolę sobie odesłać Was do innych, zwłaszcza do "Weekendu z...": Dzień I, Dzień II i Dzień III (ze specjalnym postem przygotowanym przez gościa :) ).

3 komentarze:

  1. Absolutnie niewarygodny rekord i historyczny moment. Jesteśmy szczęściarzami, że możemy być tego świadkami.
    Najlepsze jest to, że Królowa wciąż tryska humorem i że jest w dobrym zdrowiu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo spodobał mi się list królowej i wdzięczność, która go przepełnia. Miejmy nadzieję, że oficjalne obchody w czerwcu odbędą się bez przeszkód.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niech nam żyje wiecznie

    OdpowiedzUsuń

Publikując komentarz zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych, takich jak nazwa użytkownika czy adres e-mail, zgodnie z rozporządzeniem art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Dane te są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu oraz do celów statystycznych.