piątek, 15 listopada 2019

Festiwal Daijosai


W nocy z 14 na 15 listopada Japończycy byli świadkiem kolejnej, ostatniej już ceremonii związanej z tegoroczną zmianą na Chryzantemowym Tronie - festiwalem dziękczynnym Daijosai w specjalnie na ten cel wybudowanym kompleksie budynków shintoistycznych Daijokyu we Wschodnich Ogrodach (East Gardens) Pałacu Imperialnego w Tokio.

Kyodo News / english.kyodonews.net


Festiwal Daijosai, wielowiekowa tradycja wśród intronizowanych Cesarzy, jest ostatnim i zarazem najbardziej kontrowersyjnym, ze względu na aspekt religijny, rytuałem sukcesyjnym. Jego początki sięgają co najmniej końca VII wieku naszej ery. Zwykle odbywa się jesienią w roku intronizacji nowego Cesarza, zastępując coroczny festiwal żniw Niinamesai.

Kyodo News / english.kyodonews.net

Wczesnym popołudniem w drodze do Pałacu Imperialnego na przygotowania do ceremonii została zauważona Cesarzowa Masako. Towarzyszyła jej główna dama dworu Yukiko Nishimiya. Cesarz Naruhito przyjechał później ze swoim wielkim szambelanem Nobutake Odano.


Kilkugodzinny rytuał rozpoczął się po godzinie 18 czasu lokalnego, kiedy prowadzony przez ceremonialnych urzędników Cesarz Naruhito, ubrany w wielowarstwowe białe szaty wszedł do Yuki Hall, części gigantycznego kompleksu Daijokyu. Naruhito w trakcie ceremonii po raz pierwszy złożył ofiarę bóstwom shintoistycznym na czele z boginią Amaterasu, od której, jak się uważa, wywodzi się rodzina imperialna, dziękował za pomyślną intronizację i modlił się o pokój i dobrobyt kraju.

The Asahi Shimbun / asahi.com

Chociaż uroczystość odbyła się za zamkniętymi drzwiami, na teren kompleksu zaproszono 675 gości, w tym Premiera Shinzo Abe, gubernatorów  prefektur i innych urzędników. Cesarzowa Masako, ubrana w białe, warstwowe kimono dworskie, również składała hołd w innej sali na terenie kompleksu.

The Asahi Shimbun / asahi.com

Obecni byli również pozostali członkowie rodziny cesarskiej: książę Fumihito, księżna Kiko, księżniczki Mako i Kako czy księżna Nobuko.

The Mainichi Shimbun / mainichi.jp

The Mainichi Shimbun / mainichi.jp

The Mainichi Shimbun / mainichi.jp

The Asahi Shimbun / asahi.com

The Mainichi Shimbun / mainichi.jp

Ofiara składała się ze świeżo zebranego ryżu, specjalnej tkaniny konopnej z prefektury Tokushima, jedwabnej tkaniny z prefektury Aichi oraz produktów podarowanych na tę uroczystość przez każdą z 47 prefektur Japonii. Każda prefektura przeznaczyła od trzech do pięciu produktów, takich jak owoce, warzywa i owoce morza, które zostały zakupione przez Agencję Dworu Imperialnego. Produkty zostały przywiezione do Tokio 12 listopada. Ryż użyty w trakcie uroczystości był uprawiany na dwóch polach ryżowych na wschodzie i zachodzie kraju, z dokładną lokalizacją wywróżoną za pomocą skorup żółwi.

The Sankei News / sankei.com

Dawniej po rytuale ofiarowane jedzenie było zakopywane w ziemi, teraz jednak Agencja Dworu Imperialnego zdecydowała, że zostanie zjedzone.

The Sankei News / sankei.com


Po trzech godzinach pierwsza część rytuału dobiegła końca i Cesarz Naruhito mógł odpocząć. Z pewnością jednak tej nocy nie położył się spać, po przerwie nad ranem w piątek, 15 listopada, pojawił się na drugiej części rytuału, która podobnie jak pierwsza trwała w sumie trzy godziny, tym razem jednak odbyła się w sąsiedniej sali Suki Hall. Całość zakończyła się o godzinie 3:15 nad ranem (wg czasu w Tokio) w piątek, 15 listopada.

The Sankei News / sankei.com

Wkrótce po zakończeniu rytuałów i przebraniu się, Para Cesarska została zauważona w drodze powrotnej do swojej rezydencji.


Cały kompleks Daijokyu zostanie rozebrany wkrótce po zakończeniu uroczystości, wcześniej jednak zostanie udostępniony za darmo dla zwiedzających w dniach 21 listopada - 8 grudnia.

The Sankei News / sankei.com

The Sankei News / sankei.com

The Sankei News / sankei.com

Plan kompleksu / Kyodo News / english.kyodonews.net

Z rytuałem wiążą się liczne kontrowersje. Jeden z najważniejszych i najczęściej wysuwanych zarzutów dotyczy tego, że Daijosai jako ceremonia shintoistyczna nie powinna być finansowana ze skarbu państwa, stanowi to bowiem naruszenie konstytucyjnej zasady rozdziału państwa od religii. Po raz pierwszy argument ten pojawił się w 1990 przy okazji poprzedniego festiwalu Emerytowanego już obecnie Cesarza Akihito. Wątpliwości co do zgodności z konstytucją były tak duże, że sprawą zajął się Sąd Najwyższy w Osace. Nawet on jednak nie potrafił ich rozstrzygnąć i sprawa do dziś nie jest wyjaśniona.

The Asahi Shimbun / asahi.com

W ubiegłym roku sprawa powróciła w obliczu zbliżającej się kolejnej takiej ceremonii. Wtedy wypowiedział się na ten temat sam książę Fumihito, młodszy brat Cesarza Naruhito, który zakwestionował zasadność finansowania "wysoce religijnego wydarzenia" z państwowych środków, sugerując w zamian skorzystanie z prywatnych środków rodziny imperialnej. Sugestia została jednak odrzucona przez rząd, więc państwo ponownie pokryje wszystkie koszty związane z uroczystością.

The Sankei News / sankei.com

A są one niemałe. Jak wylicza serwis Kyodo News, samo wybudowanie tymczasowego kompleksu  Daijokyu kosztowało 957 milionów jenów (8,8 miliona dolarów). W sumie szacuje się, że wydatki na organizację obrzędu wyniosą aż 2,44 biliona jenów. Przy takich liczbach nawet zmniejszenie rozmiaru kompleksu o 20% (w stosunku do rozmiaru kompleksu wybudowanego w 1990) czy zapewniane przez rząd ponowne użycie materiałów wykorzystanych do jego budowy wydają się niewiele zmieniać.

Źródło: english.kyodonews.net

***

Zajrzyjcie także do poprzedniego postu z dzisiaj >KLIK<


2 komentarze:

  1. Dobrze, że jedzenie zostanie zjedzone.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oglądając zdjęcia z tych wszystkich uroczystości, zastanawiam się, jak długo zakłada się takie wielowarstwowe kimono.

    OdpowiedzUsuń

Publikując komentarz zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych, takich jak nazwa użytkownika czy adres e-mail, zgodnie z rozporządzeniem art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Dane te są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu oraz do celów statystycznych.